Reforma in educatie trebuie sa porneasca de la numarul de elevi

Reforma in educatie trebuie sa porneasca de la numarul de elevi

 

 

Noi, adultii (batranii) fara copii, ne amintim de educatie (in special de invatamantul preuniversitar) atunci cand este un scandal. Acum este vorba de homeschooling si despre decizia sotilor Dragos Bucur & Dana Nalbaru de a-si retrage fiica de la scoala de stat unde era inscrisa. Cu ocazia asta am mai aflat ce se intampla prin scolile si liceele patriei. Si ce aflu eu, printre altele? Pai aflu ca INCA mai sunt, la scoala ori la liceu, clase cu peste 30 de elevi (cineva vorbea de 36 de elevi). Mie si 25 mi se par multi. 36 mi se pare un numar exorbitant. 

Daca vom calcula clasele la 25 de elevi, tot vom constata ceva trist: daca un profesor s-ar ocupa individual de fiecare elev, ar trebui sa aloce fiecaruia 2 minute. Ora are fix 50 de minute, nu mai multe (am vazut ideea asta, absolut corecta, pe blogul lui Dorin Lazar).

Totodata, nu demult (acum 4 zile), sefa unui partid important din Romania propunea marirea normei didactice pentru profesori. Argumentatia ei este stupida, dar discutia trebuie pornita SI in acest sens.

Acum, insa, sa privim chestiunile de mai sus impreuna. Solutia este simpla daca situatia este privita per ansamblu (big picture, ca tot ne plac englezismele). Asadar: mariti norma didactica, scazand, in acelasi timp, numarul de elevi din clase. Profesorul ar face mai multe ore, dar cu mai putini elevi. Nu ar trebui dat afara niciun profesor, ci, dimpotriva, in unele locuri ar trebui angajati altii. Se spune ca nu sunt bani, dar mie mi se pare ca ar fi.

Problema mea este, insa, alta: cum s-a ajuns la situatia asta? Cand eram eu in generala (1993 – 2001) eram 6 clase pe serie (A-F). Tin minte ca ultima clasa, F-ul, a fost desfiintata in clasa a VIII-a, elevii de acolo fiind distribuiti, in mod uniform, in celelalte clase (cu exceptia B-ului, care era clasa de franceza). Treptat, natalitatea a scazut (generatia mea e cea nascuta in 86), numarul claselor scazand constant.

Sursa foto
Sursa foto

STOP! DE CE?! De ce ai scazut numarul claselor, tu, ca stat, in loc sa scazi numarul elevilor dintr-o clasa? Ganditi-va: eram 6 clase, toate cu peste 30 de elevi. 6×30 = 180. Daca de la 180 de elevi intr-o serie ai ajuns la 150 (o scadere importanta), de ce scazi numarul claselor in loc sa scazi numarul elevilor din clasa? 150 de elevi ar insemna, dupa mine, 6 clase a 25 de elevi. Daca scazi la 120 inseamna 6 clase de 20 de elevi. Daca scazi la 100 de elevi nu e o nenorocire, as zice dimpotriva: scazi numarul de elevi din clasa la 15. Intorci o chestiune negativa intr-una pozitiva. Profiti de ocazie pentru a creste calitatea actului educational. In plus, iti pastrezi o marja pentru ca daca natalitatea creste brusc, sa poti sa preiei aceasta crestere in propriul sistem educational.

In plus, sistemul educational trebuie privit ca o piramida. La baza sunt foarte-foarte multi elevi, numarul lor scazand treptat. Pe romaneste: in clasele mici, macar 1-4, se simte nevoia unor clase cu numar redus de elevi. Acolo unde se invata baza, unde invatatoarea invata pe elev sa scrie, sa citeasca, sa deseneze. Acolo unde elevul simte nevoia sa aiba in mod constant pe cineva la el. La liceu se poate invata si cu 25 in clasa, desi, credeti-ma, s-ar simti imediat, in sens moditiv, reducerea numarului de elevi. Rezultatele ar aparea si acolo.

Acum, repetati dupa mine: Reforma in educatie trebuie sa porneasca de la numarul de elevi. Culmea e ca aceasta reforma ar putea fi facuta fara bani (prea multi) in plus. Toata lumea ar fi fericita: sindicate, parinti, conducerile scolilor. Premierul, ministrul educatiei si alti factori implicati par foarte activi. Par a citi toate reactiile care-i vizeaza. Oare vor citi aceasta amarata de postare? Salutari POLITICE tuturor!  UPDATE: Se pare ca legi avem, pacat ca nu le punem in aplicare!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.