Taxi de revelion. UBER la 200 de lei. RATB.
Introducere
- Tepe monumentale cu taxiul nu am luat. In Bucuresti nu, in Brasov, insa, am platit (noroc ca eram cu niste amici) 40 de lei pe un drum de 13 lei. Teapa s-a impartit, insa pentru mine ramane cea mai mare.
- Cu Uberul nu am mers niciodata. Am anuntat din start ca-mi displace. Cumva, insa, imi schimbasem in bine parerea despre ei. Pana cand au scumpit kilometrul. Care kilometru nu e (aproape) niciodata atat cat ar trebui sa fie. De revelion fu de 6 ori mai mult.
- De cativa ani au fost introduse liniile de noapte. Desi sunt cam rare (initial erau la 30 de minute, acum sunt la 60) si intre 1 si 3 lipsesc (conform carei logici daca nu ai plecat de la petrecere pana la 1 fara 10 nu vei mai pleca pana la 3?), ele sunt utile pentru predictibilitatea lor. Poti calcula la ce ora va ajunge N102 in statia X si cam la ora aia va ajunge in fiecare noapte.
De revelion am luat N102
Asta tot ca introducere. Eu am avut noroc de 2 ori de revelion: am iesit la o statie de RATB din care putea lua autobuzul salvator (zona Armeneasca) si am avut noroc ca a si venit autobuzul. Problema in noaptea de revelion a fost ca nu stiam cum sa fac calculul: zicea ca vor circula la 40 de minute, dar nu am stiut de la ce ora sa calculez. Daca al meu calcul a fost bun, incepand cu 11:30 trebuia sa fac socoteala. Oricum, a iesit bine. Chiar foarte bine.
Nu am luat autobuzul de zgarcit, ci l-am luat pentru ca NU a venit niciun taxi. Am vreo 5 aplicatii de taxi pe telefon, le-am incercat pe toate. Nimic, desi masini disponibile erau.
Experientele prietenilor cu un taxi de revelion
Personal, nu am luat niciodata un taxi de revelion. Vreo 5 ani la rand am facut revelionul acasa la un amic care sta langa mine. N-am avut nevoie. Insa am prieteni care l-au folosit. Iar experientele sunt diverse:
- Unei amice i s-au cerut anul trecut 150 de lei. Drumul, in mod normal, facea cam de 10 ori mai putin. Fara aparat, bineinteles.
- Un alt amic, acum vreo 2 ani, a prins un taxi in strada care i-a pus aparatul. Nu i-a dat o avere, pe o cursa de 22 de lei i-a dat 30. A lasat, dar intr-o limita a decentei.
- Nu cunosc pe nimeni care sa fi luat taxi la comanda. Cumva, trebuie sa iei un taxi dupa criterii arhaice: la noroc, dupa fata, dupa modul in care-ti vorbeste.
- Anul trecut sau acum 2 ani, nu mai tin minte, Clever taxi avea o oferta: 50% reducere la plata direct din aplicatie a cursei. Oferta era valabila intre 30 decembrie si 3 ianuarie. Nu stiu cati au beneficiat de oferta, ca eu anul asta, de revelion, am incercat de 10 ori aplicatia Clever si niciun rezultat.
Legea taximetriei trebuie modificata. Taxiuri ale primariei.
Pentru ca sunt pe un blog politic si pentru ca vreau sa dau si solutii, nu doar sa constat, eu propun cateva amendamente la legea taximetriei (ori o lege complet noua). Ideea e asa:
- Trebuie REINTRODUSA cursa minima. La amicii de la Uber este 6 lei, la taxi nu este. Teoretic, cu 6 lei mergi putin, practic exista situatii (cand e viscol, cand ploua) in care vrei sa iei taxiul si pe o distanta de 4 lei. Este DREPTUL tau.
- Trebuie sa (poti) avea tarife mai mari in zilele de sarbatoare. Duminica nu e zi de sarbatoare, insa de Craciun, de Paste, poate de 1 decembrie, ar trebui sa ai DREPTUL de a avea, IN MOD LEGAL si TRANSPARENT, tarife mai mari. Uberul ti le afiseaza pe aplicatie, alegi sau nu sa mergi pe tariful ala.
- As obliga taximetristii sa fie disponibili la comanda. X nu petrece in centru, petrece la o margine de oras. Are dreptul sa ajunga acasa, nu? Cheama un taxi, cea mai safe optiune. Daca NICIUN taximetrist nu ia comanda, el ce sanse are sa ajunga la destinatie. Asta e o chestie care tine de firme si care ar trebui cumva reglementata de ele: eu, ca firma, ma asigur ca macar 30% din soferii mei sunt pe traseu de revelion. Am stabilit cu ei, astia 30% vor fi. Hai sa vad cate comenzi au luat pe aplicatie. Niciuna? Afara cu toti!
- In alte tari, cum ar fi Franta, se poate, asa ca as pune si la noi primaria sa aiba propria firma de taxiuri. Pana-n 90 taxiurile apartineau de ITB, erau un serviciu public (ce-i drept, mai scump). O firma a primariei ar putea dicta tarifele, fara sa fie nevoie de reglementarea lor prin lege.
- Cumva, as face ordine: as interzice taxiurilor de Ilfov sa opereze in Bucuresti, pe de alta parte pe cei din Bucuresti i-as obliga sa asigure, in mod cat de cat uniform, toate zilele si toate orele. Degeaba ai 100 de taxiuri la ora 9 dimineata daca atunci cand am eu nevoie, dupa un concert de exemplu, nu gasesc taxi. Am mai avut experiente de genul, nu doar de Revelion. In plus, sa fie amenzi mari de tot pentru cei care circula fara aparat. Ai client si esti pe verde? AMENDA! Imensa. Si, repet, acest lucru sa fie verificat si de firme: tu cate comenzi ai luat pe aplicatie ieri? Stiu ca (inca) exista soferi care lucreaza doar cu strada. Si se lauda. Eu i-as da afara. Simplu.
Taxiul este un lux?
M-am contrazis cu mai multi amici pe tema asta. Eu am sustinut ca taxiul ar trebui sa fie un lux. Ca-i prea ieftin. Asa o fi, insa mi s-a zis altceva: gandeste-te ca daca n-ar fi optiunea asta asa ieftina lumea s-ar urca bauta la volan. Sau obosita (dupa o noapte de chef, chiar si fara alcool, tot conduci aiurea). Iar un sofer baut pune in pericol pe ceilalti, nu doar pe el.
Poate e prea ieftin taxiul in Bucuresti, dar cumva e bine ca-i asa. Asa ar trebui sa ramana.
Tu ai lucra de revelion?
Depinde ce lucrezi. Dar daca ai face-o, nu te-ar plati nimeni de sase ori mai mult. Medicul din spital, care-i pe garda, nu primeste atat. Nici politistul de pe strada. Nici pompierul. Nici soferul ambulantei (na, ca ala e tot SOFER). Nici soferul de RATB. Chiar, pe aceeasi logica, eu ar trebui sa platesc mai mult pe calatoria RATB din noaptea de revelion, nu?
In plus, o zic invers: daca ai fi platit de sase ori mai mult poate te-ai gandi sa muncesti si tu. In fond, nu toti POT munci de revelion. Unii nu pot chiar daca vor asta.
Concluzii
Mi-as dori ca anul asta sa prind un taxi de revelion, sa-mi arate un tarif pe aparat, mai mare decat cel normal, pe care sa-l pot plati eventual cu cardul. Mi-ar placea ca romanii sa se lecuiasca de Uber, un serviciu care umple de bani pe altii si-i jupoaie pe romani la fel de mult precum taximetristii tepari. Mi-as dori sa circule mai des autobuzele, ca o contrabalansare a puterii absolute a taximetristului: Nu-mi dai atat, mergi pe jos! Cam atat. Un an nou cat mai bun! Salutari POLITICE tuturor!