Ringier si mirajul occidentului

Tepelin plecare GSP Ringier si mirajul occidentului

Mirajul occidentului trebuie inteles in 2 feluri si spun asta din start, pentru a ma face bine inteles.

Primul mod prin care trebuie inteles mirajul occidentului este dorinta romanilor de a merge acolo, intai ca turist, apoi ca locuitor. Din ce in ce mai des aud oameni tineri care-mi spun ca unicul lor obiectiv este sa plece din tara. Nu este doar un gand, este un obiectiv principal.

Mirajul occidentului trebuie inteles si prin dorinta de a te angaja la o companie multinationala, occidentala, dorinta de a folosi produse occidentale, dorinta de a te imbraca occidental. Ca o mica paranteza, fix din acest motiv blugii sunt atat de apreciati in tara noastra. Evident, este si comoditatea, insa exista si alti pantaloni comozi, sa nu mai zic de jachete ori de camasi. Insa blugii sunt ceva american, deci ceva cool.

La fel stau lucrurile si-n cazul produselor culturale: muzica, filme, chiar si spectacole de teatru. Nu radeti, insa mai ales dupa inceperea razboiului din Ucraina, exista destui oameni care prefera sa vada montari de Shakespeare in dauna unor montari de Cehov. Din motive politice.

In presa, mirajul occidentului a insemnat mai multe lucruri:

  1. Presa sa se faca EXACT ca-n occident.
  2. Stirile sa fie cu precadere despre occident. Aici trebuie sa fac o completare: cica mai demult, prin anii 90, o stire din Franta ori Spania era preferata uneia din Rusia, Ucraina sau Republica Moldova. Daca in Franta fusese gasit cel mai mare pepene stirea era data, daca acelasi lucru se petrecea in Rusia stirea devenea irelevanta.
  3. Patronatul sa fie occidental.

Multi ani a fost intretinut un mit: patronul autohton intervine peste ziaristi, le dicteaza ce sa scrie. Nu ai propriile tale opinii la Voiculescu, Vantu, Patriciu sau Paunescu, insa esti LIBER CA PASAREA CERULUI daca patronul tau este elvetian. Ori ceh. Ori american.

Tin minte ca atunci cand Gazeta Sporturilor a plecat de la Intact (Voiculescu) la Ringier, foarte multi s-au bucurat. Increderea in echipa Ioanitoaia – Tolontan era mare, iar Ringier venea din Occidentul ala spre care tindeam cu totii. Mirajul occidentului inca era prezent in presa.

Ce se intampla acum, cu destituirea redactorului sef al GSP in urma unei decizii din afara, luate in Elvetia, ne arata un lucru: si strainii lucreaza la fel. Occidentalii nu sunt mai buni, mai corecti, mai demni, mai „deontologi”. Exista patroni buni si patroni rai si la noi si in occident. Exista practici imorale si la noi, si in occident.

Si, paradoxal, uneori patronatul romanesc se dovedeste superior celui occidental. Exemplul echipei Ioanitoaia – Tolontan este elocvent: acestia au lucrat mult mai bine cu patroni romani (Sarbu si Voiculescu) decat cu patronat elvetian (echipa in cauza a mai plecat o data de la Ringier, de la Prosport la Gazeta Sporturilor).

Nu zic ca Occidentul e rau, iar Rusia e buna, asa cum vor rusofilii sa credem cu totii. Nu vreau sa spun ca as prefera un patronat rusesc sau chinezesc. La fel cum nu spun ca, din principiu, ar trebui sa preferam patronat local, autohton.

Spun doar ca mirajul occidentului este gresit. Nu TOT ce vine din Occident este superior lucrurilor venite din Orient. Nu orice patron occidental este superior unuia autohton doar pentru ca este occidental.

Legat de pariuri, mi-am spus parerea: nu vreau interzicerea reclamelor la pariuri. Nu mi-am schimbat parerea. Insa nu pot fi de acord cu ceea ce s-a intamplat acum.

Nu vreau interzicerea reclamelor la pariuri, insa nici nu pot fi de acord ca aceste case de pariuri si casino-uri sa dicteze ce se scrie, ce se vorbeste si ce misca in presa sportiva si in sport.

Da, nu sunt de acord cu interzicerea reclamelor la pariuri, dar imi doresc sa citesc si opinii contrare. Imi doresc sa pot contrazice, pe Facebook ori in sectiunea de comentarii a ziarelor, opinii contrare.

In loc de pariuri ar putea fi banci ori ar putea fi companii farmaceutice. Daca o banca ori o organizatie bancara se comporta nedemocratic nu inseamna ca ar trebui sa interzicem publicitatea acestor servicii. Idem in cazul companiilor farmaceutice ori al companiilor de telecomunicatii. Puteti sa va ganditi la orice domeniu, orice nisa.

Da, nu-mi plac interzicerile, nu ma voi dezice de principiul meu, dar nu-mi plac nici astfel de decizii.

PE DE ALTA PARTE, atunci cand esti redactor sef la un ziar, fara sa ai in subordine marketingul, risti sa ti se intample astfel de lucruri.

Daca seful GSP si alti ziaristi erau impotriva reclamelor la pariuri, decat sa militeze pentru interzicerea acestora ar fi fost mai bine sa le scoata de pe site-ul propriu si din ziar.

Da, un ziar ar putea, ar trebui, sa incerce sa arate cum poti face presa sportiva fara sa ai sponsorizari din acea zona. Este ipocrizie, sa nu-i spun altfel, sa ai site-ul plin de reclame la pariuri, insa tu sa militezi pentru interzicerea lor.

Stiu, aveti impresia ca ma contrazic, insa nu este deloc asa. Ca de obicei, lucrurile nu sunt doar in alb si negru. Catalin Tepelin are aici dreptate in proportie de 80%. Ringier are dreptate doar 20%, insa are painea si cutitul, asa ca a luat o decizie care este 20% corecta. Adica 80% incorecta. Moral zic, caci comercial decizia lor este 100% corecta.

Revenind la ce spuneam initial, mirajul Occidentului se intoarce impotriva acestuia: Occidentul a devenit pentru multi o mare dezamagire. In special pentru generatia care in 89-90 avea 18-25 de ani, pentru generatia care VISA sa traiasca fie ca-n occident, fie chiar in Occident. Pentru generatia care a prins revolutia, care a prins mineriadele, care a prins inflatia galopanta a anilor 90. Eu nu pic in extrema cealalta, sa spun ca Occidentul este rau, este diavolul in persoana, insa nu pot sa nu observ cum mirajul Occidentului dezamageste din ce in ce mai multa lume.

Mirajul Occidentului in presa este contrazis flagrant de Ringier. Este inca un exemplu, pe langa multe altele, ca in Occident nu este totul roz. Roz precum era candva Gazeta Sporturilor.

One thought on “Ringier si mirajul occidentului

  1. Claudia Freez says:

    Mirajul occidentului poate fi interpretat in doua moduri, iar eu cred ca ambele au un sambure de adevar. Pe de o parte, este dorinta de a calatori si de a descoperi lumea occidentala, de a cunoaste alte culturi si obiceiuri. Pe de alta parte, este dorinta de a ne identifica cu Occidentul si de a adopta valorile, produsele si practicile sale.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.