Gratuitatea studentilor la tren – cea mai buna masura luata de PSD

Gratuitatea studentilor la tren

Gratuitatea studentilor la tren este, conform adversarilor ei, o masura socialista, o pomana electorala pe care PSD, in disperare de cauza, a dat-o fara a face un calcul precis asupra costurilor. Lucru pe care nu-l neg, majoritatea masurilor luate de PSD sunt luate pompieristic, dupa ureche, fara calcule precise prealabile. Nu prea are cine sa faca acele calcule, oameni competenti nu prea sunt, nici la PSD, nici la ALDE, chiar daca, din pacate, acelasi lucru il pot spune si despre opozitie. Dar …

Gratuitatea studentilor la tren este o masura buna si utila. Chiar daca usor socialista, chiar daca discriminatorie pentru unele categorii sociale, chiar daca neplacuta pentru unii, este in continuare o masura utila. PSD-ul, in loc sa incerce s-o scoata ori s-o modifice, ar trebui sa tina cu dintii de ea si sa se laude cu efectele ei pozitive. Daca i-ar duce capul, asta ar face. Caci …

Gratuitatea studentilor la tren este o subventie mascata acordata CFR-ului. Acum, cat de utila si de dorit este o astfel de subventie este de discutat. Eu zic ca este, caci transportul feroviar este, din punctul meu de vedere, de interes strategic. Fara investitii, directe ori indirecte, mascate ori asumate, transportul feroviar ar muri. Nici acum nu se simte mai bine, doar ca, macar financiar, respira. A primit o mare gura de oxigen. Macar angajatii CFR ar trebui sa sprijine aceasta masura. Sa iasa public si s-o sustina. Chiar daca controlorii sunt, de fapt, afectati, caci studentii mergeau deseori cu nasu’.

Gratuitatea studentilor la tren este, totodata, o subventie mascata acordata invamantului superior. Universitatile mari, din orasele mari, gen ASE, Universitatea Bucuresti, Babes Bolyai ori Universitatea A.I. Cuza din Iasi si alte cateva nu sunt afectate. Sa nu mai vorbesc de facultatile de medicina, specializare din ce in ce mai dorita, mai solicitata. Ele oricum au studenti. Si vor avea cu siguranta si peste zece ani. Universitatile mici din orasele mici sunt, insa, afectate. La fel de afectate fiind si universitatile private. De altfel, in afara de capitala, unde inca mai functioneaza un numar important de universitati private (chiar daca multe sectii ale acestora sunt in lichidare), foarte putine astfel de institituii particulare de invatamant mai functioneaza: cate una, maximum doua in orasele de provinci, multe dintre ele fiind nisate, fie de limba maghiara, fie universitati apartinand de anumite culte religioase. Foarte multi tineri nu mai gasesc niciun motiv pentru a face o facultate (in Romania). Aceasta gratuitate, paradoxal, a adus cativa tineri, nu stiu sa va spun cu exactitate cati, pe bancile scolii. De pilda, foarte multe persoane care fac naveta Bucuresti – Ploiesti, in special IT-isti (dar nu numai), si-au dat seama ca este acum rentabil sa se inscrie la un master (la Ploiesti ori la o particulara in Bucuresti). Nu e mai ieftin, dar costul s-a redus simtitor astfel incat acestia au simtit nevoia sa se intoarca pe bancile scolii. Este, oare, acesta un lucru rau?

Gratuitatea studentilor la tren este o masura utila pentru descongestionarea traficului feroviar. Chiar daca momentan nu s-a intamplat asta, ea trebuie coroborata cu investitii in infrastructura feroviara, cu cresterea numarului de vagoane. Caci, intr-adevar, pe anumite rute si in anumite zile trenurile sunt supra-aglomerate. Ca idee, insa, incurajarea tinerilor sa foloseasca transportul feroviar este o idee buna. Daca acel tanar a fost convins ca mersul cu trenul este placut, s-ar putea ca macar din inertie (si, pe viitor, din nostalgie) sa-l foloseasca si mai incolo. Ceea ce, repet, nu e un lucru deloc rau. Drept urmare, cei care merg cu masina ar trebui sa sustina aceasta masura, caci aceasta ii ajuta pe ei sa ajunga mai repede la destinatie. Uneori ma gandesc ca masura ar trebui sa fie extinsa si la alte mijloace de transport non-feroviare. Am scris acum vreo 2 ani un articol pe tema asta, articol cu care, recunosc, acum nu mai sunt atat de acord. La fel cum o masura identica, in interiorul oraselor (transport gratuit pe mijloacele de transport in comun) va descongestiona traficul. In Bucuresti o consider absolut necesara, mai ales daca este coroborata cu o taxa de traversare a inelului central al orasului.

Gratuitatea studentilor la tren este o masura care vizeaza, de fapt, publicul varstnic. Parintii si bunicii au fost fericiti sa auda ca ai lor copii (ori nepoti) au primit aceasta facilitate: mai putini bani pe care trebuie sa ii dea acestora, vizite mai dese acasa. In sens contrar, daca aceasta masura va fi anulata (ori supusa anumitor conditii), acest public se va intoarce impotriva PSD-ului. In fapt, nu va mai avea NICI macar acest motiv sa voteze acest partid.

Gratuitatea studentilor la tren a schimbat atmosfera in trenurile patriei. Ca persoana care merge des cu trenul, pe distante relativ lungi, pot spune ca masura asta are un efect benefic pentru mine. Initial, acum cativa ani, trenul era plin de pensionari. Ei erau majoritari. Nu vreau sa zic nimic de rau de ei, nu este o pledoarie impotriva batranetii, impotriva batranilor, intr-adevar, si eu voi ajunge candva batran, spun, insa, ca ma simt altfel atunci cand calatoresc alaturi de persoane de varsta mea. Un compartiment plin de tineri este un compartiment plin de viata din toate punctele de vedere. Nu intru in detalii, ar trebui sa scriu un articol distinct pe aceasta tema.

Gratuitatea studentilor la tren este, de fapt, o investitie si nu o subventie. O investitie in transportul feroviar, in sistemul de invatamant superior, in tanara generatie. Care, intr-adevar, trebuie incurajata sa se plimbe, sa vada locuri, sa se intalneasca cu alti oameni. In loc sa ganditi egoist, ca voi n-ati beneficiat de ea, ca platiti lenea, ca din banii vostri ii tineti pe altii, ca nu aveti loc in tren de studentii piscotari, mai bine ati gandi logic si v-ati bucura de aceasta masura. Ca de obicei, o masura care aparent nu va afecteaza are efecte asupra voastra. Din punctul meu de vedere, efecte pozitive.

Gratuitatea studentilor la tren este, din punctul meu de vedere, una dintre putinele masuri economice bune luate de PSD. Din pacate, acestia sunt atat de incompetenti incat nici macar nu pot recunoaste o masura buna atunci cand absolut intamplator au luat-o.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.